Hej alla fina bloggläsare ♥

Hur andas du?

Många av oss lägger inte märke till hur vi andas, vi lägger inte heller märke till att vi spänner vissa muskler i magen eller bröstkorgen. Jag själv trodde att jag andades precis som jag skulle. Jösses, jag som har yogat i flera herrans år! Men då och då, ganska ofta så här i efterhand när jag tänker på det, mins jag att jag andades korta och snabba andningssekvenser. Ca 12 inandningar högt uppe i bröstet som avslutades med en lång utandning… bara för att det var skönt. Inte en tanke på att jag kanske inte andades rätt… jag yogar ju varje dag, då måste jag ju andas rätt…

Det jag däremot inte la märke till, var att jag väldigt ofta höll min andning. Jag kunde hålla andan när jag satt vid skrivbordet och skrev, jag kunde hålla andan då jag satt på yogamattan och utförde vissa övningar. Jag höll andan när jag tittade på tv, skalade potatis, satt och lyssnade på någon och detta utan att jag tänkte på det. Herregud, min andning var ju katastrofal! Trots att jag viste hur viktig en närvarande andning är, så andades jag inte alls som jag skulle. Inte förrän den dagen jag hamnade i en utmattningssyndrom och fick lära mig att andas på nytt med hjälp av min fysioterapeut. Vet inte hur många gånger som han påpekade: ”Och så glömmer vi inte bort att andas Anki.”

Hur ofta hade jag inte sagt till många andra: ”Andas in hälsa, andas ut stress” utan att själv följa mitt råd.

Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner,

där stresshormonet kortisol är en av de största.

Att lära dig andas rätt är bra för:
  • Musklerna och cellernas syresättning.
  • Immunförsvaret. Renar kroppen från slaggprodukter – minskar skadliga bakterier och virus.
  • Ämnesomsättningen
  • Blodcirkulationen ökar
  • Motverkar stress, verkar avslappnande
  • Motverka emotionella obalanser, depressioner.
  • Motverkar hjärtsjukdomar och stroke
  • Masserar de inre organen, ger bl.a. bättre tarmfunktion
  • Bättre energiförbränning
  • Lättar på återhållna känslor, blockeringar
  • Ökar livskraften, förhöjer självkänslan
  • Centrerar dina inre energier, skapar balans mellan kropp och psyke

Bara fördelar med andra ord att lära sig att andas rätt.

Rätt andning

1. Genom näsan
Andning ska ske in och ut genom näsan. I näsan förbereds luften för luftvägar och lungor då den värms, fuktas och rensas från bakterier. Näsandningen filtrerar luften och hela 75 procent av alla luftburna bakterier och partiklar rensas bort, vilket minskar infektionsrisken avsevärt.

2. Från magen
Andningen ska nå ”djupt ner i magen” så att luften hamnar i de nedersta delarna av lungorna. Du andas in – magen expanderar först och sedan bröstkorgen. Du andas ut – bröstkorgen sjunker först och sedan magen.

3. Avspänd, lugn och rytmisk
En bra andning är avspänd, lugn och regelbunden. Vi människor mår bra av rytmiska rörelser, exempelvis rytmisk musik. Dag, natt, månen, hormoner, menstruationscykel – alla följer de en rytm som är behaglig och regelbunden.

4. Tyst
När vi suckar, pustar eller snarkar tar vi samtidigt ett andetag. Det är fysiskt omöjligt att inte andas när vi ger ljud ifrån oss. Ljudliga andetag tar mer på kroppens resurser än nödvändigt.

En som också har hjälpt mig till att andas rätt är Yoga Kost Hälsa. Följer ni inte henne ännu så rekommenderar jag starkt att ni gör det. Nedan guidar hon i en övning som jag själv gjorde i morse. Ett skönt yogapass som öppnar upp bröstkorgen, ökar din lungvolym och får din andning bättre.

Lycka till och önskar er alla en fin dag!

Kramar finns som alltid till er alla! //Anki