Födelsedag, mammografi och Tadasana

Älskar fika på säng!

Hipp hipp hurra, idag är det min födelsedag! Som startades med tacksamma tankar på allt det fina som jag redan har i mitt liv, tacksamma tankar på det jag önskar få in i mitt liv, för att sedan ta en tur upp till Skaraborgs Sjukhus i Skövde och vandra Blåa gatan fram, det vill säga en grundlig ”tuttekläm” på mammografiavdelningen klockan 07:40. Vilken fantastisk förmån vi har i Sverige, att få en kallelse direkt ner i brevlådan för en gratis undersökning! Finns ingen som helst anledning att tacka nej till dessa inbjudningar, vare sig det gäller mammografi eller cellprov. Och ni män, ni kollar väl prostatan?

När jag kom hem igen bäddade jag ner mig i sängen och tog den obligatoriska födelsedagsfikat. ÄLSKAR fika på säng, det hör som till när man fyller år. Vad gör en kaksmula eller två mellan täcke och lakan, det är ju bara att dammsuga bort.

Stark, trygg och stabil

När jag mumsat färdigt på mitt födelsedagsfika låg jag kvar i sängen en stund och tänkte på en mindfulnessövning som jag gjorde igår, Berget, som på sanskrit heter Tadasana. (Älskar ordet! Bokstäverna bara rullar lättsamt över tungan) Berg är kraftfulla, de står där stabila och viker sig inte när det blåser runt omkring. De står förankrade i marken, stilla och med en kraftfull styrka. En härlig känsla, en härlig visualiseringsövning som gjorde att jag kände mig stark, trygg och stabil i en annars mycket emotionellt blåsig höst. Jag stod där igår på min rosa yogamatta och tog medvetna andetag och kände mig trygg och tillitsfull. Everything comes to you in the right moment. Be patient.

Stabilitet i kroppen och lugnar ditt sinne

Berget är en enkel yogaställning som ger dig stabilitet i kroppen och lugnar ditt sinne. Visualisera med fördel ett berg inom dig, hur det står där vackert, kraftfullt och stabilt.

Om du känner dig rastlös i kroppen innan du skall ställa dig i bergets position, gör då en stunds skakameditation innan. Hjälper dig att släppa på spänningar så att du lättare kan hitta till lugnet och styrkan inom dig.

Berget – Tadasana

  • Stå med fötterna höftbrett isär. Tänk dig att foten har fyra hörn, in- och utsida häl samt basen på stortån och lilltån. Fördela vikten jämnt mellan dessa fyra punkter. Låt armarna hänga avslappnat längst sidorna. Handflatorna placerade inåt så att de snuddar lätt vid dina lår.
  • Dra in hakan en liten bit, så den ligger parallellt mot golvytan. och sträck toppen av ditt huvud upp mot taket. Som om du skulle ha en osynlig tråd från fontanellen som drar dig uppåt, centrerat.
  • Blunda gärna och ta några medvetna andetag. Känn också efter så att käken och tungan är avslappnande. Käken och tungan är ställen som oftast blir omedvetet spända och är tyvärr en liten bortglömd del av vår kropp.
  • Fokusera nu på din andning. Andas ut och dra försiktigt ihop muskulaturen i bäckenbotten, det här ger ryggraden stöd nerifrån.
  • Andas in och fyll lungorna med luft, känn hur bröstkorgen expanderar. Hjärtat öppnas upp.
  • Andas ut, rulla axlarna uppåt, bakåt och neråt och känn hur eventuella spänningar i övre delen av ryggen släpper.
  • Stå i positionen och fortsätt andas djupt och rytmiskt. Stanna i positionen ca 30 sekunder upp till en minut. Försök att stanna med uppmärksamheten i kroppen.

Jag väljer att acceptera att idag är början på en förändring i mitt liv.

Genom förändringen står jag trygg, stabil och full av tillit.


Denna födelsedag hade jag tänkt avsluta med att bjuda med min sambo Andreas för en stunds Restorative yoga på Skövde yogacentrum. En meditativ och terapeutisk form av yoga för att skapa återhämtning, både fysiskt, mentalt och själsligt. En yogaform jag länge varit nyfiken på men aldrig tidigare testat. Tyvärr var vi för sent ute med våra bokningar, det var redan fullt. Istället får vi hitta på något annat. Blir mest troligt en lugn hemmakväll, hämtpizza, ett glas rött och lite salta pinnar, en förberedande återhämtning då morgondagen är fullbokad.

Tidigare inlägg

Fyra råd för att slippa utmattningssyndrom



Om du har gillat det du har läst, dela gärna till dina vänner så att de också kan få ta del av det som du gillat. Väljer du att ta delar ur texten, glöm ej då att hänvisa vart ifrån du hämtat din text.

Kram Anki