Fyra enkla tips för att komma igång med meditation

Ett kort och koncist blogginlägg idag. Fyra mycket enkla tips för att komma igång med din meditation. Inget komplicerat alls, utan fyra superenkla tips på hur du kan få en närvarande timeout i vardagen.

  1. Avsätt tid. Prioritera. Bestäm dig för att sitta ner i 3 – 5 minuter och håll den tiden. Har sagt det förut, tid är något som vi alla har lika mycket ut av. Det är DU som väljer om du vill ha in mer stillhet i ditt liv, det är DU som väljer om du kan prioritera 3 – 5 minuter av ditt liv för en stunds stillhet, meditation. Sätt en timer så behöver du inte hålla koll på när du ska sluta, utan i stället ha fokus på stillheten och tystnaden.
  2. Gör det enkelt. Sitt på en stol eller lägg dig ner på en yogamatta och stäng av telefonen. Många likställer meditation till rökelse, tända ljus och New Age musik. Men, det primära är att du får en stunds stillhet med dig själv. Du behöver med andra ord inte allt det där runt omkring. Det enda som behövs är din genuina närvaro.
  3. Fokusera på din andning. Slut ögonen och ta några djupa andetag.  Sitt därefter en stund och låt andetagen komma precis som de vill utan att forcera dem. Har du svårt att bara sitta stilla, räkna då tyst för dig själv långsamt till åtta parallellt med dina in och utandningar.
  4. Gör det till en rutin. Rutiner är bra för hjärnan, då går det inte åt så mycket kraft och energi. Utan skapar istället mer lugn och ro, trygghet och balans. Rutiner skapar balans!

Jag använder ofta min berlock MINDSET under dessa korta meditationer. Sluter mina ögon och samtidigt som jag räknar till åtta i min inandning, trycker jag på silverkulan. När jag släpper andningen, släpper jag även NÄRVARO kulan. Ett hjälpmedel som jag sen efteråt sätter fast på något av mina armband (eller halsband, väska, dragkedja i jackan) och tar med mig ut i vardagen. Blir tankarna många kommer stressen, då trycker jag rytmiskt på silverkulan i samklang med min andning. En skön påminnelse om att vara närvarande i nuet.

Dagens reflektion

Du måste inte meditera en timme om dagen. En liten stund och regelbundet räcker långt.

Kram och kärlek!

//Anki