Ha tålamod med dig själv

Hur har det gått med förra veckans utmaning? Har ni kommit ut på en promenad på 30 minuter varje dag? Fick ett långt mejl från en kvinna som inte tagit sig ut. Det handlade om skam över vad hon trodde att andra tyckte och tänkte över att hon var hemma och inte på sin arbetsplats. Hon vågade sig inte ens ut till solstolen, trots att hon själv ville. Men skammen tog över. Den där ältande inre mentala spärren av att; ”Inte vara som alla andra…” eller tankeläsaren; ”Nu undrar säkert grannen hur jag kan vara igång, fastän jag är hemma och sjukskriven.”

Ge inte upp! Det tar ett tag för kroppen att genomgå en beteendeförändring, både fysiskt och mentalt. Det finns inget kvick fix, så ha tålamod med dig själv utan dåligt samvete över att du inte är där än. Var sak har sin tid.

Jag och mitt utmattningssyndrom

Jag minns i början av min utmattningssyndrym, då tog jag mig själv inte ut. Dels för att jag inte tog mig upp ur sängen första tiden, kroppen och hjärnan var inte alls i samspel. Men sen även för skamkänslan över att jag var hemma. Att jag inte ”drog mitt strå till stacken” på arbetsmarknaden.

Ett tips till er som kanske har en mental spärr att ta dig igenom: Är det svårt att ta dig ut på en promenad, ställ dig på crosstrainern, eller gör en annan fysisk aktivitet inomhus och jobba upp din mentala motivation att komma ut. Finns massor av gratis -träna hemma- övningar på youtube. Googla!

Detta blev mitt sätt att ta mig över den mentala spärren, idag har mina spärrar släppt och jag får daglig motion på minst 30 minuter. Oavsett om det är inne i mitt vardagsrum eller ute bland fågelkvittret. Visst kommer även dagar där jag inte är på topp, då får det vara så den dagen, utan dåligt samvete. Klarar jag det så klarar du det. En beteendeförändring tar tid, men jag tror stenhårt på dig!

Du blir bra på det du övar på! Glöm inte det.

Reflektion från en av mina följare från förra veckans utmaning:

  • Börjar mina semestermornar med att ta en promenad. Nu gör jag även knäböj under en minut efter mina promenader. Kommer ha en snygg och fast häck då jag börjar jobba igen. Tack för tips!

Nu är det en ny vecka, därför även en ny utmaning. Den näst sista utmaningen för sommaren 2018. Hjälp din självläkande kropp – ANDAS!

Veckans utmaning

Djupandas fem-tio minuter varje dag. Att djupandas reglerar bland annat stress och ångest, minskar smärta och rensar bort gifter ur din kropp. Avsätt en tid på morgonen, under dagen eller på kvällen, det spelar ingen roll. Rekommenderar dock att du gör det samma tidpunkt varje dag (blir enklare att få in en rutin), och att du får sitta i lugn och ro. Ställ gärna en klocka så vet du när fem-tio minuter har gått.

Sitt med rak rygg på en stol eller ligg i din säng. Lägg en hand på magen och en hand på bröstet. Slut ögonen.

  • Andas in genom näsan och räkna till fyra. Känn hur magen lyfter sig först och därefter din bröstkorg.
  • Andas ut i omvänd ordning. Känn hur bröstkorgen sjunker ner och därefter magen. Andas ut genom näsan och räkna till åtta så att du pressar ut all luft. Tar luften slut innan du hunnit räkna till åtta är det helt okej. Det ska inte kännas ansträngt.
  • Repetera tills din klocka ringer.
  • Stressa inte upp direkt, utan sitt kvar och reflektera över hur din kropp mår efter djupandningen. För du har väl inte glömt att lägga ditt reflektionsblock och penna bredvid dig innan du startade?

Gör detta varje dag och skriv ner dina tankar i ett reflektionsblock. Och berätta gärna hur det går. Som sagt var, jag tror stenhårt på dig!

Kram och kärlek till er alla!

//Anki

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] på din andning. Slut ögonen och ta några djupa andetag.  Sitt därefter en stund och låt andetagen komma precis som de vill utan att forcera dem. Har du […]

  2. […] och ta några djupa andetag en liten stund. Landa i […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *