Nyårsskål och one minute breathe

Hoppas det nya året har startat precis som du har velat. Själv skålade vi in 2019 tillsammans med goda vänner här i Skövde. Vi har ju den lyxen att ha en kock till kompis så 2018 avslutades med en fantastisk meny på jordärtskockssoppa med parmachips…

… därefter serverades oxfilé tillsammans med bland annat en magiskt god potatiskaka med smak av västerbottenost. Potatiskakan har han serverat tidigare och den är verkligen to die for! 2018 avslutades med en fantastisk mättnadskänsla och tacksamhet!

Med på festen var även vår vän som äger Thai Thai här i Skövde. Hon hade varit och handlat asiatiska matvaror och godis och en del som låg i korgen kände jag inte alls till, så med oss hem fick vi en överraskningskorg fylld med massa godsaker! Roligt att testa något nytt. Nyfiken och Tacksam.

Mätta, nöjda och glada tog vi sedan korgen i handen och promenerade hem framåtlutade i den hårda vinden. Symboliskt såg jag hur utmattningsåren blåste bort för att lämna plats för en roligare och lättare framtid. 2019 kommer att bli ett toppenår! Och för att få ett hållbart 2019 delar jag med mig av en underbar övning/meditation nedan – One minute breathe – i årets första blogginlägg.

ONE MINUTE BREATHE

En underbar övning/meditation för att stilla sinnet när stressen pockar på…eller som hos mig just nu, popcorn hjärnan poppar på för fullt här uppe! Hjärnan känns som om den är ständigt uppkopplad med tankar, drömmar och visioner. Och mitt i allt så letar jag nytt jobb också. Just nu vill jag bara så oändligt mycket! Risken finns med en popcorn hjärna att ingenting tillslut blir gjort, drömmar och visioner stannar där, man kommer aldrig till skott. Tidigare kunde jag omedvetet låta popcorn hjärnan ta över, men idag känner jag min kropp mycket väl, jag har en annan närvaro till mig själv och det blir så tydligt när stressen påverkar mitt sinne.

Denna mindfulnessövning – One minute breath – rekommenderar jag starkt alla att göra då stressen påverkar din kropp och ditt sinne. Eller gör övningen gärna varje dag – rutiner skapar balans – Den är så enkel att du kan göra den precis vart som helst. På bussen, vid middagsbordet, i matkön, på toaletten, vid ditt kontor. Till och med som en rolig övning om du jobbar på en förskola, barn älskar att göra saker tillsammans med vuxna! Det enda du och jag behöver är vår andning och fem – tio minuter av vårt liv. (Kortare tid om du skall introducera din förskoleklass i denna övning. Skynda långsamt…) Andningen är viktig för ett hållbart liv. Andas och säg nej till stress!

Ställ timern på fem – tio minuter och följ ditt andetag

One minute breathe – så här gör du

  • Sitt med rak rygg på din yogamatta med benen i kors, eller långt fram på en stol.
  • Slut dina ögon och rikta blicken mittemellan dina ögonbryn. Tredje ögat. Andas in och andas ut genom näsan.
  • Andas in och räkna då samtidigt hur många sekunder inandningen tar.
  • Håll andan lika länge som du andats in.
  • Andas ut lika många sekunder som du höll din inandning.
  • Börja om.
  • Sträva att skapa längre och längre intervaller. Målet är att andas i varje del i 20 sekunder. Andas in 20 sekunder, håll andan 20 sekunder och andas ut 20 sekunder, totalt 60 sekunder, en minut. Därav namnet – One minute breathe –

Dela gärna med dig av dina tankar och hur det känns i din kropp när du gör denna andningsövning 💖

Give yourself permission to take time to breathe,

to live life,

to give,

to love,

to reflect,

to be present,

and just to be!


Ha en fantastisk helg och en underbar vecka! Ta hand om dig och var rädda om varandra 💖 och glöm inte bort nymånen som är nu på söndag. Sätt dig ner och meditera och fokusera på allt det som du vill ha in under 2019. Manifestera tillväxt och nyskapande.

Kram och kärlek till er alla!

Anki

Läs också

Om du har gillat det du har läst, dela gärna till dina vänner så att de också kan få ta del av det som du gillat. Väljer du att ta delar ur texten, glöm ej då att hänvisa vart ifrån du hämtat din text.

Kram Anki